Thursday, 18 October 2012

Last Kopek Nasib PAS Di Kelantan

Suka atau tidak, pemimpin PAS Kelantan perlu menerima hakikat sudah sampai masanya untuk mereka mempersiapkan diri menerima penghukuman rakyat dalam PRU 13 kelak berikutan pelbagai kelemahan urus tadbir sejak 22 tahun negeri ini diperintah oleh PAS.

Kegagalan Kerajaan PAS Kelantan memantau projek Pembangunan dan Pengindahan Tebing Sungai Kelantan (PTSK) di lembah Sireh, Kota Bharu sebagai mana disahkan oleh Laporan Ketua Audit Negara Tahun 2011, pastinya bakal menambah kemarahan rakyat negeri.

Bertahun-tahun sebelum ini, sudah ramai penduduk setempat yang bangkit membantah projek berkenaan kerana meragui keberkesanannya dalam menaik tarafkan kehidupan mereka selain isu pengambilan tanah pada harga pampasan yang tidak munasabah.

Kini apabila Laporan Audit sendiri pula mengesahkan projek pembangunan PTSK tersebut bukan sahaja masih gagal disempurnakan, malah tanah negeri seluas 716.8 ekar yang bernilai RM318.29 juta juga telah dipindah milik kepada syarikat Liziz standaco Sdn Bhd tanpa melalui prosedur yang betul.

Ini sekaligus mengesahkan desas desus sebelum ini berkaitan wujudnya salah laku, penyelewengan dan rasuah dalam urusan tender dan kontrak projek tersebut yang melibatkan beberapa orang pemimpin negeri dalam Kerajaan PAS Kelantan.

Sudahlah begitu, janji manis Kerajaan PAS Kelantan konon rakyat negeri bakal menerima sebuah masjid baru yang indah dan besar bernilai RM20 juta juga langsung tidak nampak bayangnya walaupun tanah negeri sudah bertukar milik sejak bertahun lamanya.

Tambah menyemarakkan orang ramai apabila Laporan Audit juga mengesahkan projek Ladang Rakyat yang terbentang luas di Selatan Kelantan hingga kini hanya menguntungkan segelintir pihak yang mempunyai hubungan rapat dengan pemimpin PAS Kelantan.

Janji dividen RM200.00 sebulan serta peluang bekerja di Ladang rakyat sebagai peserta dengan gaji RM700.00 sebulan hanya tinggal janji. Segelintir yang bernasib baik dapat meraih habuan dividen dan gaji itupun disebabkan adanya hubungan kepartian dengan PAS negeri sahaja.

Lebih 80,000 ekar tanah kerajaan dan tanah milik rakyat termasuk tanah adat Orang Asli kini dikuasai syarikat milik Cina Singapura serta Taiwan.

Berulang kali rakyat bangkit membantah dan menyerahkan memorandum, Menteri Besar kelantan, Nik Aziz Nik Mat hanya memekakan telinga kononnya semua bantahan itu hanya bermotifkan politik.

Walhal, hak rakyat ditindas dan nasib rakyat terumbang ambing dek kerana kerakusan pemimpin PAS merampas hasil negeri untuk kepentingan diri dan kroni.

Sebelum ladang dibuka, segala pokok balak serta konsesi pembalakan hanya dirasai oleh tauke Cina Singapura yang turut dikongsi bersama dengan beberapa pihak yang berkepentingan dalam PAS dan kerajaan negeri. Inilah sebenarnya sasaran utama pemimpin PAS negeri yakni hasil kayu balak dan komisyen.

Bila segala isi perut hutan belukar habis diratah meninggalkan tanah-tanah bukit sahaja kemudian membawa kepada pencemaran sumber air, barulah ladang dibuka namun hasil dari pembukaan Ladang Rakyat itu pun tak terjangkau oleh majoriti rakyat negeri.

Kononnya tujuan pembangunan Ladang Rakyat itu akan dapat menandingi kejayaan tanah rancangan FELDA, ternyata hanyalah omong kosong pemimpin PAS sahaja.

Itupun pemimpin PAS masih mahu tunjuk lagak konon mahu membela nasib peneroka FELDA sedangkan sejak sekian lama peneroka FELDA memang sudah terbela hasil usaha Kerajaan Barisan Nasional.

Patutnya pemimpin PAS perlu berani membela nasib rakyat Kelantan terutama penduduk di Selatan Kelantan yang sudah bertahun-tahun tertindas dek kerana kegagalan Ladang Rakyat yang diluluskan oleh MB dan Exconya.

Pilihanraya Umum Ke 13 (PRU 13) kelak, usahlah PAS berharap untuk kekal di Kelantan, majoriti rakyat sudah muak dan mual dengan sikap hipokrit dan kuat mentekederah harta benda negeri oleh pemimpin PAS.

PRK DUN Galas tahun 2010 dulu hanyalah tanda awal bahawa kebangkitan rakyat Kelantan bermula dari Selatan kemudian bergabung bersama kekuatan rakyat di pusat bandar untuk sama-sama menumbangkan rejim pemerintahan diktator Nik Aziz Mulut Berus dan gerombolan PAS Kelantan.

PAS pasti tersungkur menyembah bumi sama seperti pokok balak yang jatuh menghempap tanah selepas digergaji dan ditarah sesuka hati.
Update via BlackBerry® Smartphone Powered By UMNO

Friday, 13 July 2012

Konvensyen Media Sosial

Kepada Pemuda, Puteri Barisan Nasional dan juga NGO² menyokong Barisan Nasional, tuan/puan dijemput untuk menghadiri Konvensyen Media Sosial 1 Malaysia peringkat Wilayah Persekutuan. Butiran seperti di bawah.

Tarikh : 14 Julai 2012 (Sabtu)
Masa : 7:30 Pagi - 2:00 Petang
Tempat :  Grandballroom, Hotel Regency, Jalan Raja Alang, KL

Sesiapa yang berminat boleh mendaftarkan diri semasa hari tersebut atau boleh mendaftarkan diri secara online dengan menyediakan butiran seperti di bawah.

Nama Penuh :
No Kad Pengenalan :
No Telefon :
Fb / Twitter / Blog :
Size Baju :

Emelkan kepada : daftarkms1m.wpkl@gmail.com

Hadiah bertuah menanti anda.

Hairie Othman Bongkak Dengan RM50,000

Pertama sekali, saya minta jangan buat pelbagai telahan dan tohmahan kepada pelakon yang kurang popular, Hairie Othman tentang popularitinya dan sumber kewangan yang diterima.

Bagi rakyat yang marhein seperti saya ini, kita tidak punyai hak seperti PAS untuk bersuara lantang dan bercakap mengenai sesuatu isu secara maki hamun dan sesuka hati. Namun saya ingin berkongsi dengan para pembaca sekalian, bagaimana Hairie Othman yang menyertai PAS, boleh menjana pendapatan sehingga RM50,000.



Apa yang saya ingin tunjukkan di bawah ini, bukanlah Multi Level Marketing (MLM) dan para pembaca sekalian tak perlu mengajak 2 atau 5 atau 10 rakan untuk membaca blog saya ini bagi mendapatkan tawaran menarik dan apa² saja lah.

Kembali kepada cerita Hairie Othman mendapatkan RM50,000 secara mudah di dalam PAS. Persoalan yang ditimbulkan oleh Hairie ini sangatlah sukar dijawab oleh UMNO waima Perdana Menteri pun susah nak jawab soalan ini.

UMNO memang tak mampu berikan artis seperti Hairie Othman sebanyak RM50,000 untuk ceramah memaki hamun orang. UMNO juga tak mampu nak berikan ruang dan peluang kepada artis seperti Hairie untuk berada di atas pentas. Lihat sehingga sekarang, adakah mana² artis yang memasuki UMNO diberikan peluang untuk berceramah di hadapan public?



Jawapannya masih tiada lagi artis² yang memasuki UMNO berada di atas pentas politik. Mengapa??

Kerana UMNO lebih mengutamakan kualiti persembahan mereka yang berada di atas pentas. Kualiti persembahan bukanlah bermaksud nyanyian ataupun lakonan. Tapi persembahan penceramah diutamakan iaitu dari segi cara penyampaian yang berkesan, penampilan penceramah serta yang paling penting ialah content yang bernas hendak disampaikan.

Jika seseorang itu mempunyai isi kandungan yakni content yang banyak seperti blogger Pro UMNO namun tidak mempunyai ciri-ciri penceramah yang dikehendaki, maka dia tetap akan diklasifikasikan sebagai tidak bersedia dan tidak harus berada di atas pentas politik. Itulah kualiti yang diterapkan dalam UMNO.

Seterusnya, Hairie mengakui seperti dalam gambar di atas sekali bahawa beliau dibayar sebanyak RM50,000 untuk ceramah yang diadakan. Alhamdulillah, Hairie sudah menerima banyak job ceramah daripada PAS tapi adakah Hairie tahu bahawa job² tersebut sebenarnya datang dari kuasa mutlak Allah S.W.T, bukannya PAS semata²? Mungkin Hairie sudah hampir terpesong di situ akibat terlalu kelabu mata melihat jumlah wang RM yang berpuluh² ribu. Dugaan awal.

 

Seterusnya, adakah Hairie tahu bahawa disebabkan dirinya telah menjadi tukang kutip wang sedekah untuk setiap ceramah PAS yang dianjurkan. Maka budak² Unit Amal PAS dah tak da kerja nak buat? Dorang pun telah hilang mata pencarian duit upah kutip² sedekah ni.


Inilah kerja Unit Amal PAS yang sering turun membawa karung untuk memeras penonton supaya menyumbangkan sedekah, kata mereka sumbang untuk jalan Allah.


Rasanya Hairie Othman patut buat kerja ceramah je lah berbanding turun `padang membawa karung² untuk meminta secara paksaan daripada penonton yang hadir menghulurkan sumbangan 'ikhlas' lah sangat.

Percayalah wahai Hairie, bahawa kamu bukanlah yang pertama dan yang terakhir berada di dalam PAS. Hidup kamu akan jadi seperti Bob Lokman yang kian ditelan dunia glemer dan nafsu dunia PAS yang mencanak.

Thursday, 12 July 2012

Cina Paling Lahanat


Sebagai seorang yang berorientasikan hasil dari sesuatu pekerjaan, penulis biasanya tidak gemar menonton debat terutamanya apabila tujuannya bukanlah untuk membandingkan idea, cara atau penyelesaian terbaik untuk menangani sesuatu isu tetapi sekadar untuk memberi publisiti kepada pendebat.  Bagi penulis, debat yang tujuannya adalah untuk publisiti membuang masa dan tidak akan membawa ke mana kerana sehabis debat, tiada apa yang berlaku melainkan orang ramai bercakap-cakap mengenai pendebat dan bukannya penyelesaian.  

Namun, penulis harus akui bahawa debat antara Presiden MCA, Chua Soi Lek dengan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng agak menarik juga.  Menarik, di sini adalah dari segi pembentangan hujah mengenai isu yang ‘menambat’ masyarakat Cina di Malaysia akhir-akhir ini.  Diketahui bahawa faktor ‘kaum Cina’ merupakan faktor penting dalam menentukan keputusan pilihanraya ke-13.  Oleh itu, isu yang menambat hati mereka, pastilah menjadi isu penting untuk semua.  


Selama ini, pihak pembangkang giat menanam dalam fikiran penyokong mereka bahawa parti Barisan Nasional langsung tidak membela rakyat.  Seolah-olah selama ini, UMNO, MCA dan MIC tidak berbuat apa-apa dan negara ini kekal aman, makmur dan maju secara semulajadi.  

Seolah-olah keupayaan kaum Cina menguasai ekonomi negara ini adalah atas usaha mereka sendiri tanpa UMNO terlibat dalam mendengar dan memberikan mereka peluang dan tanpa MCA membela dan memperjuangkan hak mereka.    

Dan sudah tentu sekali, hujah yang sedemikian dapat dipatahkan dengan mudah oleh Datuk Seri Chua Soi Lek di dalam debat tersebut.  Beliau berjaya membentangkan hakikat bahawa jasa MCA dan BN terlalu banyak kepada semua kaum.    Dan beliau berjaya menyatakan dengan tegas bahawa sikap toleransi dan matang setiap parti dalam komponen BNlah yang meletakkan Malaysia di mana ia berada hari ini.  

Tiada satu pun dari semua fakta ini dapat dinafikan oleh Guan Eng dalam debat tersebut, apatah lagi apabila beliau sendiri merupakan produk MCA.  

Apa yang melucukan apabila Guan Eng cuba menggambarkan yang MCA adalah rasis dengan hanya berjuang untuk kaum Cina dan kononnya DAP adalah parti untuk semua kaum.  

Sememangnya MCA ditubuhkan untuk memperjuangkan kaum Cina, sepertimana UMNO untuk Melayu dan MIC untuk India.  Tugas MCA terhadap kaum Cina itu telah termaktub dan untuk Guan Eng membangkitkan hal ini sebagai isu, menjadikannya kelakar.  

Namun, MCA seperti juga UMNO dan MIC walaupun ditubuhkan untuk dan kerana kaum masing-masing, telah bersetuju dan sepakat untuk bekerjasama di bawah BN.   Dengan ikatan kerjasama ini, masing-masing memahami dan menerima tanggungjawab untuk menjaga sensitiviti, menghormati, bertolak ansur, malah melakukan sedikit pengorbanan, jika perlu, demi kebaikan semua pihak.  

Berlainan dengan DAP, walaupun mendabik dada sebagai parti untuk semua kaum tetapi majoriti ahlinya adalah dari satu kaum sahaja iaitu Cina dan kepimpinan tertingginya didominasi oleh bukan sahaja dari kaum yang sama, tetapi dari ‘clan’ yang sama juga.  

Malah, DAP juga telah terbukti menindas dan menganaktirikan kaum lain malah telah beberapa kali mencabar sensitiviti budaya dan agama yang dianuti kaum lain seperti mempersoalkan azan dan tulisan jawi di papan tanda jalan, sedangkan tulisan jawi bukan sahaja merupakan sebagai simbol agama rasmi tetapi juga warisan sejarah masyarakat Melayu negara ini.  

Suatu ketika DAP telah dengan sengaja menunjuk biadab dengan enggan memakai pakaian adat di dalam Dewan Rakyat serta mempersoalkan kedudukan Raja-raja Melayu.  Andainya Raja-raja terdapat di kalangan kaum Cina, kita pasti DAP tidak mungkin akan mempersoalkannya.  

Tetapi, apa yang lebih penting dan paling menarik dalam debat antara dua pemimpin kaum Cina ini ialah ia membolehkan kita menilai peribadi dan sikap mereka secara langsung.   Peribadi dan sikap pemimpin adalah penting bagi menentukan cara pemikiran dan pentadbiran mereka.  

Guan Eng ternyata banyak membaca teks dan tidak mampu mengemukakan hujah secara spontan.  Soi Lek pula tampil tenang dan matang dan tidak terlalu bergantung kepada teks.   

Cakap-cakap kedai kopi, malah ulasan di radio banyak memperkatakan tentang sikap Guan Eng yang tidak menepati jawatannya sebagai pemimpin negeri dan antara pemimpin tertinggi parti.  Guan Eng begitu beremosi, dan tidak mampu mengawal dirinya sehinggakan debat tersebut akhirnya menjadi satu ‘ceramah’ politik DAP.   

Menurut satu komen, Guan Eng kelihatan bagai seorang politikus jalanan atau ketua samseng yang hanya tahu mengejek dan memperkecilkan Soi Lek seolah-olah mengumpan beliau bertumbuk dengannya.  Dalam semua isu, Guan Eng gagal menyatakan hujahnya dengan baik, gagal mematahkan hujah Soi Lek dengan baik serta gagal menonjolkan kredibiliti dirinya sebagai pemimpin yang layak untuk menerajui sebuah negeri, sekali gus membuktikan yang DAP tidak layak untuk menerajui sebuah negara.  

Malah, Guan Eng sendiri tentu sudah dapat merasakan sendiri bahawa dirinya sudah kalah apabila beliau gagal menjawab soalan dari panelis iaitu, Datuk Seri Chor Chee Heung yang meminta penjelasan mengenai ‘janji-janji Buku Jingga’. Soalan mudah tersebut dijawab Guan Eng dengan gurauan dan menuduh Datuk Chor pastinya membaca Buku Jingga yang salah sebelum melalut keluar topik menceritakan mengenai pencapaian pentadbirannya di Pulau Pinang.  

Kesimpulannya, DAP adalah sebuah parti yang sesuai untuk para kongsi gelap dan samseng jalanan sahaja. Ia tidak sesuai untuk diletakkan sebagai parti pemerintah.  Sebelum ini, beberapa blog pernah mendedahkan bagaimana rupa surat rasmi yang ditulis oleh wakil-wakil DAP dalam Bahasa Kebangsaan yang tunggang langgang bagaikan ditulis oleh tauke jual sayur.  Pemimpin-pemimpin DAP juga telah beberapa kali menunjukkan sikap tidak beradap dan tidak sesuai bagi majlis-majlis rasmi seolah-olah tidak mendapat pendidikan dengan sempurna di rumah.  

Dengan skandal terbaru Guan Eng yang terdedah dan slogan ‘Cekap, Amanah dan Telus’ yang terbukti hanyalah retorik, bolehlah dikatakan yang bukan sahaja Guan Eng yang kalah debat tetapi DAP secara keseluruhannya sudah kalah dari segi isu, moral, kredibiliti dan segala-galanya. 

Monday, 25 June 2012

Suara Keadilan Akhbar PENIPU !!

Muka depan akhbar Suara Keadilan memaparkan tajuk Bakal Menantu Najib Penipu. Tajuk ini bukan sahaja memperlihatkan yang akhbar tersebut membuat keputusan mendahului sistem perundangan, malah memfitnah secara terang-terangan.
Dalam mengulas berita tersebut, Ketua Wanita Keadilan Zuraida Kamaruddin pula dengan tidak semena-mena mencabar Datuk Seri Najib untuk menyaman malu akhbar New York Post yang mula-mula menyiarkan berita mengenai Daniyar Nazarbayev. Begitu juga dengan Ketua Serikandi Keadilan, iaitu Siti Aishah Shaik Ismail menyuruh keluarga Datuk Seri Najib menjawab isu ini.
Mendesak Datuk Seri Najib atau keluarga untuk menjawab isu dan menyaman malu akhbar yang menyiarkan berita tersebut amatlah tidak masuk akal. Jika ada pihak yang perlu mengambil tindakan sedemikian ia pastilah keluarga Nazarbayev sendiri. Datuk Seri Najib dengan mereka tiada pertalian darah pun, dan hubungan mereka adalah sekadar ikatan pertunangan antara anak masing-masing sahaja.
Kita tahu bahawa parti Pakatan Rakyat amat terdesak untuk mencari isu bagi menghadapi pilihanraya yang semakin hampir.
Tetapi, ketahuilah oleh mereka bahawa kisah mengenai bakal menantu Perdana Menteri bukan satu isu kerana ia tiada kena mengena dengan rakyat dan negara. Begitu juga, apabila kisah tersebut tidak benar kerana pihak yang terlibat iaitu ibu kepada Daniyar, Maira, telah pun membuat penafian.
Menurut Maira, beliau masih punya ikatan perkahwinan dengan Bolat Nazarbayev dan tidak pernah dikehendaki oleh Interpol. Malah, pada ketika beliau ditanya, mereka sekeluarga sedang merancang percutian musim panas ke Eropah.
Jelas, Maira dan anaknya bebas bergerak ke mana-mana malah beliau juga boleh dihubungi untuk mendapatkan kenyataan. Jika benar beliau adalah orang yang dikehendaki oleh Interpol, tidak mungkin Interpol tidak dapat menangkapnya sedangkan wartawan juga mampu menghubunginya?
Suara Keadilan harus belajar mengenalpasti yang mana satu isu politik dan yang mana tidak. Jika tidak tahu mengenalpasti isu, janganlah menggunakan nama dan lambang parti untuk menerbitkan akhbar. Lebih elok jika akhbar ini digelar akhbar tabloid yang menyiarkan gossip dan tahyul untuk hiburan pembaca.
Lebih dari itu, parti PKR sendiri harus belajar untuk mengenalpasti mana isu yang penting dan mana yang tidak untuk dijuarai mereka. Dengan menyerang keluarga, atau lebih tepat, bakal keluarga, menunjukkan yang PKR sudah hilang pertimbangan. Seolah-olah dendam parti ini kepada BN adalah dendam peribadi dan bukannya antara lawan politik.
Jika isu ini dibawa oleh PKR ke pentas kempen pilihanraya, ia sekali gus menunjukkan yang benarlah Datuk Seri Najib adalah seorang pemimpin yang hebat dan BN adalah parti yang tepat untuk rakyat sehinggakan PKR tidak mampu mencari isu lain untuk menyerang. Kerana itulah PKR terpaksa memainkan isu bakal keluarga yang tidak ada kena mengena dengan rakyat dan negara.

Wednesday, 20 June 2012

Sokongan Bersih 4.0 Meningkat



BANTAHAN terhadap Perhimpunan Haram Bersih 3.0 yang lepas terus mendapat sokongan dari pelbagai lapisan masyarakat terutamanya yang menetap di Kuala Lumpur.


Semenjak bantahan dilancarkan 2 minggu selepas berlangsungnya perhimpunan haram tersebut, rakyat terus menerus menyuarakan rasa ketidakpuashatian melalui NGO yang menamakan diri mereka sebagai Bersih 4.0.

Seperti yang diketahui kebanyakkan mereka yang menyokong Bersih 4.0 adalah peniaga-peniaga yang terjejas pendapatannya semasa demontrasi haram berlangsung.

Namun menurut penganjur Bershit 3.0, mereka mengandaikan bahawa peniaga-peniaga di sekitar kawasan tersebut masih boleh memperolehi keuntungan jika mereka membuka perniagaan pada hari tersebut kerana ratusan rakyat berada di sana ketika itu.

Itu kata pembangkang namun implikasi dari perhimpunan tersebut lebih kepada merugikan negara dan menjejaskan ekonomi setempat kerana peniaga juga enggan mengambil risiko. Persoalan saya, keuntungan ketika itu hanya pada peniaga air botol dan keropok lekor saja. Namun bagaimana dengan risiko terhadap peniaga-peniaga kain dan tekstil.

Ketika peniaga cuba mengelak daripada risiko tersebut, tiba-tiba negara dikejutkan dengan tindakan kerajaan Arab Saudi yang membekukan visa Haji terhadap Malaysia kerana terdapat sebilangan rakyat Malaysia yang terlalu jahil seperti Nik Aziz yang mencampur adukkan fahaman politik dengan agama. Inilah yang dinamakan keburukan berpakej-pakej untuk negara. Penyudahnya, bangsa dan agama sendiri yang rugi. Bangsa lain tak kata apa-apa ka?

Sumber : REZQEEN HILL